X
تبلیغات
رایتل



رفع بدغذایی در 18 حرکت


اغلب خانم‌ها‌ از بدغذا بودن فرزندان و همسرشان شکایت دارند و از اینکه آنها علاقه چندانی به برخی غذاها و خوراکی‌ها (مخصوصا سبزیجات) نشان نمی‌دهند و با خوردن غذاهای چرب و مصرف بالای گوشت، سلامت‌شان به مخاطره می‌افتد نگران هستند. از آنجایی که بدغذایی و مخصوصا نخوردن سبزیجات می‌تواند کمبود ویتامین‌ها و املاح را به بار آورد، تغییر عادت می‌تواند کارساز باشد. برای از بین بردن این دغدغه‌تان 18 راهکار ساده برای شما در نظر گرفته‌ایم.

9 توصیه برای مقابله با بدغذایی

به هیچ‌ عنوان برای نخوردن غذا به فرزندتان غر نزنید یا او را تنبیه نکنید. برعکس تنبیه، تشویق یکی از راه‌های سرعقل آوردن کودکان است. مثلا به او بگویید اگر این غذا را تا آخر بخوری، اجازه دیدن برنامه مورد علاقه‌ات را به تو می‌دهم یا یک ساعت تو را به پارک می‌برم یا می‌گذارم بعدازظهر یک ساعت دوستانت را به خانه دعوت کنی. اما مراقب باشید که تشویق‌‌هایتان به باج دادن به کودک تبدیل نشود.

اگر فرزندتان از خوردن غذای جدیدی که درست کرده‌اید امتناع کرد، از خیر تهیه آن غذا برای دفعات بعدی نگذرید. محققان می‌گویند به‌طور طبیعی 15 تا 20 مرتبه طول می‌کشد که کودکی بخواهد خودش را با طعم‌های جدید وفق دهد.

خودتان، همسرتان و بچه‌های بزرگ‌تر خانه‌تان باید مراقب رفتار خود هنگام غذا خوردن باشید. بچه‌ها خیلی زود از بزرگ‌ترها الگوبرداری می‌کنند و مثلا اگر هنگام صرف غذا ببینند که پدرشان مشغول جدا کردن پیازهای غذاست و خواهرشان گوشت نمی‌خورد، آنها هم به سرعت این رفتار را تکرار می‌کنند.

از کودکی از خوراندن غذاهای چرب و شور و حاوی افزودنی زیاد به بچه‌ها خودداری کنید تا ذایقه‌شان به سمت غذاهای سالم متمایل شود.

کتاب‌های مختلفی که خواص مواد غذایی متفاوت اعم از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و مواد پروتئینی در آنها ذکر شده است را بخرید و دلیل خوردن انواع خوراکی‌ها را برای فرزندتان به زبان ساده بیان کنید، البته اگر کمی هم در باب مضرات نخوردن هریک از گروه‌های غذایی برایش اغراق هم کردید، اشکالی ندارد!

غذاها را زیبا و تزیین شده سرسفره بیاورید تا میل به خوردن را در کودک‌تان بیشتر کنید.

هر شب قبل از خواب داستان‌هایی در مورد کوتاه قد ماندن، بی‌سواد ماندن یا تنهایی بچه‌هایی که خوب غذا نمی‌خوردند و به حرف اطرافیانشان در مورد خوردن غذاهای مناسب توجه نداشتند برایشان تعریف کنید.

لازم نیست که فرزندتان را از کلیه اجزای موجود در غذا آگاه کنید. مثلا اگر او پیاز و یا شلغم دوست ندارد، شما می‌توانید آن را رنده کرده و به غذا اضافه کنید و به او چیزی در این مورد نگویید.

از او بخواهید که لیست غذاهای مورد علاقه‌اش را بنویسد و مطمئن باشد که در صورت احترام به آشپزی شما و خوردن غذاهایی که برایش می‌پزید، شما هم هرچند وقت یک بار غذاهای مورد علاقه او را تهیه خواهید کرد.