لیست سیاه محصولات لاغری

بازار تولید و فروش قرص‌های لاغرکننده در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی مثل فرانسه زیر نظر و کنترل است....
 برخلاف آن در بسیاری دیگر از کشورها مثل آمریکا توجهی به آن نمی‌شود. نتیجه آنکه بسیاری از قرص‌های لاغری به صورت غیرقانونی تولید شده و توسط اینترنت یا ماهواره به فروش می‌رسند.

برای کاهش میزان خطرات و آسیب‌های ناشی از مصرف خودسرانه این نوع داروها، سازمان غذا و داروی آمریکا در دسامبر 2008 فهرستی از 60 نوع داروی لاغری که حاوی مواد فعال غیرمجاز دارویی مثل سیبوترامین، ریموندابانت، فنیتویین و فنولفتالیین بودند و می‌توانستند مسبب بروز ناراحتی‌های قلبی‌عروقی شوند، منتشر کرد.
آن‌لاین قرص لاغری نخرید!

متخصصان به شدت خرید قرص‌های لاغری از طریق اینترنت و ماهواره را نهی می‌کنند. درواقع هیچ‌گونه کنترلی روی این محصولات وجود ندارد و حتی هیچ یک از آنان را نمی‌توانید در مراکز معتبر و داروخانه‌ها بیابید. بسیاری از این داروها سمی بوده و می‌توانند عوارض مخرب بر کلیه‌ها و کبد بگذارند و حتی به مرگ مصرف‌کننده منجر شوند.
گول قرص‌های مدر را نخورید

قرص‌های ادرارآور سبب حذف آب بدن شده و به دروغ به فرد القا می‌کنند که وزن کم کرده است. حقیقت این است که نه تنها این قرص‌ها سبب لاغری نمی‌شوند چون اساسا تاثیری بر چربی‌ها نمی‌گذارند، بلکه می‌توانند سبب بروز کمبودهای بسیاری در بدن از جمله کمبود پتاسیم و بروز تغییراتی در ریتم ضربان قلب و دیگر ناراحتی‌ها شوند. در ضمن در فعالیت کلیه‌ها نیز تغییراتی ایجاد کرده و می‌توانند مسبب نارسایی کلیه شوند. قبل از مصرف این نوع از داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.
چیزی را جایگزین غذا نکنید

امروزه برخی مواد غذایی جایگزین غذاها شده‌اند. در حقیقت خود این جایگزین‌ها نیستند که می‌توانند مشکل‌آفرین باشند، بلکه نحوه استفاده از آنهاست. اگر روی بسته‌بندی قید شده حداکثر مدت مصرف 5 روز، استفاده 15 روزه از جانشین‌ها برای دستیابی به نتیجه بهتر اشتباه است و می‌تواند درنهایت سبب بروز انواع ناراحتی‌ها از جمله هیپوگلیسمی شود. جانشین کردن مواد غذایی با برخی جانشین‌کننده‌های رژیمی بهتر از نخوردن است اما به لاغری دایم کمکی نمی‌کند. تنها باعث می‌شود برای مدتی میل و علاقه خود به مصرف موادغذایی را از دست بدهید.
مکمل‌های غذایی کنترل نمی‌شوند

مکمل‌ها به صورت کپسول، قرص یا شربت در بازار موجودند اما از آنجا که مکمل‌ها قرص نیستند، می‌توان آنها را بدون تجویز پزشک هم خریداری کرد. در ضمن مکمل‌ها به راحتی تولید و وارد بازار می‌شوند و میزان نظارت بر آنها بسیار پایین است. در سال 2002، یک موسسه نظارتی آمریکایی حدود 700 شرکت تولیدکننده مکمل‌های غذایی را زیر نظر گرفت و از میان 4 هزار مکمل انتخاب شده معلوم شد 60 درصد برچسب نداشته و ترکیبات آنها مشخص نیست. نباید فراموش کرد که تنها هدف از مصرف مکمل‌ها جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است. در صورتی که بدون تجویز پزشک اقدام به خرید مکمل‌ها می‌کنید، حتما توجه داشته باشید که روی بسته‌بندی فهرست ترکیبات و نحوه صحیح مصرف قید شده باشد.
چند دارو را با هم مصرف نکنید

آیا فکر می‌کنید با مصرف هم‌زمان چند داروی لاغرکننده، سریع‌تر لاغر می‌شوید؟ خیر. توصیه می‌کنیم قبل از مشاوره با پزشک به چنین کاری دست نزنید زیرا می‌تواند برای سلامت شما بسیار خطرناک باشد. نکته دیگر اینکه دو برابر کردن دوز یک داروی لاغری به منظور سریع‌تر لاغر شدن کار بی‌فایده‌ای است. به عنوان مثال قرص‌ لاغری Alli® می‌تواند سبب کاهش 5 درصدی وزن شما طی 3 ماه شود. با بالا بردن دوز مصرف شما نمی‌توانید طی 3 ماه 10 درصد از وزن خود را کاهش دهید. این موضوع نه تنها شدنی نیست، بلکه می‌تواند عواقبی همچون اسهال شدید و کاهش آب بدن را به همراه داشته باشد.


در هنگام خرید دقت کنیددر ماه نوامبر 2008 خانمی در اثر مصرف قرص لاغری Best Life® فوت کرد. این دارو به صورت غیرقانونی در فرانسه به فروش می‌رسید و حاوی سیبوترامین بود. استفاده از این مولکول که در قرص لاغری Sibutral هم وجود دارد در ایتالیا در سال 2002 به دنبال فوت دو نفر ممنوع اعلام شد. در ژانویه 2009 داروی غیرقانونی دیگری به نام Venom Hyper Drive در فرانسه ضبط شد. در این دارو نیز مولکول سیبوترامین وجود داشت که مسبب اصلی افزایش فشار خون، سردرد، لکنت زبان و افزایش ضربان قلب در مصرف‌کنندگان بود. در زیر به برخی داروها که به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند و عوارض ناخوشایندی دارند، اشاره می‌کنیم.

 ایزومرید و پوندرال

ایزومرید یک داروی کاهنده اشتها است که طی چند سال گذشته غوغایی به پا کرده است. این دارو در سال 1985 میلادی به عنوان یک داروی لاغرکننده تجاری شد و در سال 1994 میلادی اولین قربانی خود را گرفت. زن جوانی بعد از مبتلا شدن به فشارخون بالای ریوی نیاز به پیوند ریه و جراحی قلب پیدا کرد. در سال 1997 میلادی مشخص شد که این دارو می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی شدید شود. داروی مشابه دیگر به نام پوندرال نیز در همین زمان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های قلبی‌عروقی باشد. در پی این تحقیقات فروش و تولید این دو دارو در فرانسه ممنوع شد اما هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آنها را در اینترنت خریداری کرد.


 داروهای لاغری با پایه هورمون‌های تیروییدی

در سال 2006 میلادی، 15 نفر در پی مصرف قرص‌های لاغری با پایه برخی هورمون‌های تیروییدی بستری شدند و یکی از آنان جان سپرد.

امروزه تولید و به فروش رساندن داروهای لاغری با پایه هورمون‌های تیروییدی در بسیاری کشورها از جمله فرانسه ممنوع است اما هنوز می‌توان نمونه‌هایی از آنها را در اینترنت خریداری کرد. این نوع داروها گر چه سبب لاغری می‌شوند اما احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلب را به شدت بالا می‌برند و باعث می‌شوند ضربان قلب که به طور نرمال 70 تا 80 ضربه در دقیقه است، به تدریج به 110 تا 120 ضربه برسد.


 داروهای لاغری با پایه آمفتامین

آنورکس، مودراتان، دینیتل، اینسیتال و ... داروهای کاهنده اشتها با پایه آمفتامین هستند که از سال 1999 میلادی تاکنون تولید و به فروش رساندن آنها ممنوع شده است. با این حال هنوز هم به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند. این داروها سبب افزایش فشار عروق ریوی و بروز ناراحتی‌های قلبی‌عروقی شده و در ضمن اعتیادآورند!


 داروهای لاغری حاوی افدرین

تولید و فروش داروی لاغری Therma Power در سال 2008 میلادی ممنوع اعلام شد. درواقع این دارو حاوی ترکیبی به نام افدرین است که از گیاه افدرا استخراج شده و می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های قلبی، افزایش فشارخون و افزایش ضربان قلب شود و حتی کشنده باشد. این دارو هنوز هم در بسیاری از عطاری‌ها به شکل غیرقانونی به فروش می‌رسد.


 Alli وXenical

داروی Alli و Xenical اولین نوع از داروهای لاغری هستند که فروش آنها در سال 2009 میلادی در فرانسه آزاد شد. این دو دارو حاوی ترکیبی به نام Orlistat هستند که سبب کاهش جذب چربی در بدن می‌شود. متاسفانه این ترکیب نیز بی‌ضرر نبوده می‌تواند سبب افزایش میزان چربی در ادرار 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف شود. کاهش جذب چربی سبب کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی مثل A، D، E و K می‌شود و می‌تواند در بدن کمبود ایجاد کند. حتی برای مصرف این دارو نیز که هنوز فروش و تولید آن ممنوع نشده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.


 داروی لاغری Acomplia
در ماه اکتبر 2008 میلادی این دارو از بازارهای فرانسه جمع‌آوری شد. دلیل آن هم وجود ترکیبی فعالی به نام rimonabant بود که سبب بروز افسردگی در افرادی می‌شد که زمینه ابتلا به افسردگی را داشتند. متاسفانه گرچه تولید و فروش این دارو در فرانسه ممنوع اعلام شد اما هنوز می‌توان نمونه‌های آن را در خارج از کشور فرانسه و در اینترنت یافت.منبع: ریدرزدایجست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد