در یک پژوهش جدید محققان به نقش محیط زندگی در رشد مهارتهای خواندن در انسان پی بردند.
محققان
میگویند؛ در حالی که ژنتیک نقش اصلی در مهارتهای ابتدایی روخوانی در
کودکان ایفا میکند اما یک پژوهش جدید روی دوقلوها برای اولین بار نشان
داده است که محیط زندگی هم نقش مهمی در رشد مهارت خواندن به مرور زمان در
کودک بازی میکند.
استفن پتریل محقق اصلی این پژوهش و پروفسور علوم
خانواده و رشد انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو در این باره تاکید کرد:
نتایج این پژوهش مدارک بیشتری ارائه میکند مبنی بر اینکه کودکان
میتوانند در طول سالهای ابتدایی مدرسه ورای فاکتورهای ژنتیکی مهم که روی
این مهارت تاثیر میگذارند، تواناییهای قابل ملاحظهای در روخوانی بدست
بیاورند.
شرح این یافته در مجله «روانشناسی و روانپزشکی کودک» به چاپ رسیده است.
در
این تحقیق 314 دوقلوی اهل ایالت اوهایوی آمریکا مورد آزمایش و بررسی قرار
گرفتند که 135 جفت آنها دوقلوهای همسان و 179 جفت دیگر دوقلوهای غیرهمسان
بودند. این یافتهها بر اهمیت نیاز به تلاشهای مداوم برای ارتقای رشد
مهارت روخوانی در کودکان با وجود فاکتورهای ژنتیکی خاص هر کودک، تاکید
میکند.